Pemerhati

Saturday, September 25, 2010

Terus Berlari


Hari berganti hari,
Terasa letih berlari,
Mengejar impian dan mimpi,
Yang terpahat di sanubari.

Terkadang tak dapat daku membeza,
Antara nafsu dan cita,
Lalu sesat hilang punca,
Tak tahu arah, tak tahu hala.

Lalu aku kecundang,
Tersungkur ke dalam lubang,
Semangat makin berkurang,
Makin jauh, makin menghilang.

Tapi tetap Kau menghulur tangan,
Menyambut aku, erat pegangan,
Tak mahu terus kehilangan,
Menyelamatkan seorang insan.

Lalu aku berdiri dan terus berlari lagi,
Berlari bersama Kau di sisi,
Mengejar cita dan mimpi,
Dan kini..aku tidak keseorangan lagi...
Kerana Kau sentiasa di sini..
Tersemat di dalam hati..

Cairo

Sunday, September 5, 2010

Kisah Pemandu Teksi


               Sebuah teksi meluncur di atas jalanraya, menuju ke Carrefour Maadi. Jalanraya tidaklah sesibuk selalu, mungkin kerana waktu itu baru pukul satu tengahari, belum sampai waktu bersesak-sesak di atas jalanraya bagi penduduk Mesir. 4 manusia sedang duduk memerhati persekitaran dari tingkap teksi, sambil wajah diterpa angin bagi menyejukkan badan yang kepanasan dan kelaparan di bulan Ramadhan ini.

"Kamu semua pergi ke Carrefour mahu beli barang, kemudian mahu berbuka puasa di sana?" tanya pemandu teksi. Seorang belia arab sekitar akhir dua puluhan, berambut kerinting dan badan yang sedang-sedang sahaja.

"Ya, ada barang yang mahu dibeli, dan kemudian mahu berbuka puasa di sana. Kamu pula berbuka puasa di mana?" Jawab Najmi, yang duduk disebelah memandu, sekadar mahu mengembangkan perbualan.

"Oh, aku sebenarnya tidak puasa pada hari ini. Haha" selorohnya sambil menuding ke arah botol air sabil yang terletak di sisi kakinya. Dua lagi penumpang yang duduk di kerusi belakang, Halim dan Syuraif mula memberikan perhatian kepada perbualan kami. Wajah mereka menunjukkan tanda hairan dan tertanya-tanya.

Najmi masih bersangka baik, lalu bertanya, " Kenapa kau tak puasa, uzurkah?" sangkanya mungkin kepenatan memandu teksi buruk yang tiada penghawa dingin di bawah sinaran mentari musim panas, ditambah dengan kondisi trafik Mesir yang menyakitkan kepala dan hati.
"Oh aku tidak sakit, aku mengambil mukhaddarat! (drugs) kamu semua tak hisap mukhaddarat kah?" Kata pemandu teksi itu.

"Oh tidak! Dadah itu haram, dadah apa yang kamu ambil ni sebenarnya?" jawab Najmi,sambil diiyakan oleh Halim dan Syuraif.

" Aku suka Hashish (marijuana) dan satu lagi...Bango! Ya Bango, sudah lama aku tidak menghisap Bango"  Katanya sambil tersenyum. " Bir, arak, kamu mesti suka minum bir kan?'

Penumpang lain mula ragu-ragu. Muslimkah dia? Dilihat dari ayat surah Al Ikhlas dan tasbih yang tergantung di cermin belakang. Kelihatan seperti seorang muslim. "Tentulah kami tidak minum, kami muslim, itu kan haram!', balas Syuraif.

Pemandu itu memandang muka kami satu-persatu, walaupun kereta sedang meluncur laju, lalu kembali mengalihkan perhatiannya ke arah jalanraya. " Jadi kamu semua ni, mahu masuk syurgalah ya?"

"Tentulah mahu, semua manusia mahu masuk syurga, kau tak mahu masuk syurgakah?" jawab Halim yang sejak tadi hanya mendiam memerhatikan yang lain.

Pemandu itu ketawa, " Aku tak mahu masuk syurga, tambahan lagi pintu syurga sudah ditutup, syurga sudah penuh! Jadi yang tidak dapat masuk syurga ini tentulah akan masuk neraka haha! Tambahan lagi kawan-kawan aku semua akan masuk neraka, jadi aku pun mahu masuk neraka sekali dengan mereka!, hahaha,. Dia menyambung ketawanya.

             Yang lain terdiam, adakah pemandu ini sedang berjenaka? Adakah dia serius dengan apa yang dicakapkan? Teksi buruk itu riuh seketika dengan perang mulut. Mujur pemandu itu masih memberikan perhatian ke jalanraya. Dia hanya mengetawakan nasihat-nasihat dan hujah-hujah yang diberikan penumpang lain. Yang ada dalam hati penumpang lain bukanlah amarah, sebaliknya rasa simpati dan kasihan terhadap pemandu mereka itu.

"Masuklah syurga bersama-sama kami!" seru Najmi, " Ya, betul! Masuklah syurga bersama-sama kami, Allah masih menyayangi kamu!", seru Syuraif pula.

              Pemandu itu terdiam seketika, ternampak sekilas keinsafan di wajahnya." Aku tak mahu...aku mahu masuk neraka..Syurga telah tertutup untuk aku, kalau kamu mahu masuk syurga, ya aku akan mendoakan kamu, tetapi aku tidak akan masuk syurga", balasnya. ketika itu juga teksi itu berhenti, nampaknya sudah sampai ke destinasi penumpangnya. Tiada lagi alasan untuk pemandu itu meneruskan perjalanan.

              Penumpang lain keluar dalam perasaan hiba di hati. Membayar tambang yang secukupnya dan meihat teksi buruk itu menghilang dari pandangan mereka. Tidak sempat mereka bertanya nama pemandu itu, atau mengetahui kisah di sebalik keputus asaan pemandu itu. Jauh di sudut hati, mereka mendoakan moga hatinya menerima kembali sinar hidayah dan harapan dari Tuhan Yang Maha Esa.


“Katakanlah! Wahai hamba-hamba Ku yang melampaui batas terhadap dirinya sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnyanya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan Kembalilah kamu kepada Tuhanmu dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi)”. (az-Zumar: 53-54)


Seluruh umatku akan masuk jannah, kecuali yang enggan.” Maka dikatakan: “Wahai Rasulullah, siapa yang enggan?” Beliau menjawab: “Barangsiapa yang menaatiku maka dia pasti masuk jannah, sedangkan barangsiapa yang mendurhakaiku maka sungguh dia telah enggan (masuk jannah).” (Hadits Riwayat Al-Bukhari)


Tuesday, August 31, 2010

انما انت انا


Khas buat ikhwanku,
Yang menyeka air mata kala kesedihanku,
Yang senyum ketawa kala kegembiraanku,



انما انت انا لكنما .......وضعت ارواحنا في جسدين

انتي مني عضدي بل ربما ....في مقام الراس مني واليدين

هكذا في الله حب يلتقي....شملنا الموصول عبر المهجتين

انت مراّتي فهل اكسرها......افقد الوجه اذن والمقلتين

وكلانا في سؤال دائما...عن اخيه كيف القاه واين

لا اطيق الصبر عنه ان بدا.....معرضا عني فهل للبين بين 

 

Sesungguhnya engkau ini adalah aku tetapi, roh kita diletakkan dalam dua jasad

Engkau umpama anggota jasadku, bahkan boleh jadi berada pada maqam kepala ku atau kedua tangan,

Beginilah kasih kerana Allah bila bertemu, kita menyempurnakan sendi merentasi dua kerat,

Engkau adalah cerminanku, apakah akan ku pecah-pecahkan? akan hilanglah wajahku dan dua mata,

Kita berdua sentiasa dalam persoalan berkenaan saudaranya, bagaimana mula berjumpa dengannya dan di mana

Tak mampu aku hidup tanpanya, ia adalah gambaran diriku, adakah bagi yang telah jelas perlukan lagi penjelasan?


Syukran kepada Ustaz Salman Abdul Rahman atas terjemahan

Mahu dengar lagunya?

Wednesday, August 25, 2010

If This Is Goodbye


  Dedicated to a friend~

There is not a day goes by,
Without me thinking of you,
Things I did to you,
Things that happened to us. 

A promise broken,
A dream let down,
A future disillusioned,
A heart disappointed.

Do not cry for me my friend,
For your tears are precious,
For I am not worth your tears,
For your tears are only for God.

So if this is goodbye,
Let me say this,
This soul of mine will never be the same without you around,
For a piece of it has been taken,
And not returned,
Nor that I want it to be returned,
Forever it will remain a gap unfilled,
Yearning to be completed.

And if we meet again someday,
Somehow, somewhere,
May we be like two strangers,
A withered love started anew...

-Cairo-

Friday, August 6, 2010

Ramadhan Kareem





Dalam sehari ada beberapa jam yang istimewa, 
Iaitu sepertiga malam,
Dalam seminggu ada sehari yang istimewa,
Iaitu hari Jumaat,
Dalam setahun ada sebulan yang istimewa,
Iaitu Ramadhan.
Dan dalam bulan ini ada satu malam yang istimewa,
Iaitu Lailatul Qadar.


Apakah perasaan anda,
Apabila anda memberi hadiah kepada seseorang,
Dengan baik rupa dan berharganya hadiah itu,
Kemudian si penerima membuat endah tak endah sahaja terhadap hadiah itu,
Jauh sekali menunjukkan rasa teruja dan seronok.

Begitulah juga diumpamakan,
Hadiah Ramadhan yang Allah berikan kepada kita,
Adakah kita akan membiarkan ia hanya berlalu,
Tanpa menghargai dan mendalami sebaiknya?

Semoga Ramadhan kali ini akan memberi perubahan ke arah kebaikan buatku.

Amin Ya Rabbal Alamin

p/s: Selamat berjaya kepada rakan-rakan yang berjuang menghadapi peperiksaan di bulan Ramadhan ini. Semoga kalian beroleh kejayaan InsyaAllah.

Credit to Isa Hassan

Sunday, June 13, 2010

Sebuah Cerita Silam Untuk Kenangan Di Masa Hadapan


Tahun 2003, baru sebulan berpindah ke KISAS.

Kebetulan masa tu ada cuti kelahiran Sultan Selangor jadi satu selangor cuti selama tiga hari, campur hari Sabtu dan Ahad. Jadi aku rasa macam sangat-sangat nak balik ke Pulau Pinang. Selalunya cuti 3 hari aku tak pernah balik tapi kali ini UITM nak bagi hadiah RM 500 kerana cemerlang dalam perperiksaan PMR. Jumlah itu merupakan nilai yang amat banyak bagi aku masa tu jadi aku pun berpakatlah dengan dua orang lagi kawan aku iaitu Ahmad Hafiz (Mat Pet) dan Ubaid untuk berjumpa dengan Ustaz Kamal Mahdi nak minta izin balik ke Pulau Pinang.

Aku kenal Ubaid semasa kem kecemerlangan PMR di Pulau Pinang, Matpet pula aku kenal sejak dari tingkatan 1 di SMKANT. Kami semua berjumpa kembali di KISAS selepas PMR. Dunia ni kecik betul. Berbalik kepada cerita tadi. kami pun berjumpa dengan warden selepas solat Jumaat nak minta izin balik tapi malangnya permintaan kami ditolak dan sebarang alasan dan pujuk rayu langsung tak dilayan .Maka pulanglah kami ke asrama dengan bermuram durja.

Dalam ketensenan itu tiba-tiba Ubaid dapat satu idea,

"Apa kata kita fly ja balik penang" kata Ubaid.

Aku tercengang juga dengar cadangan tu sebab aku sebelum ni di SMKANT memang tak pernah fly(outing tanpa kebenaran).Tapi aku taula fly tu benda apa.

" Err, takpa ka fly?,, aku tak pernah fly sebelum ni..kang ustaz tau kang habih kita" balas aku.

"Takpa ja, aku dah selalu fly masa Di Al-Mashoor, takdak masalah aih, tak pernah kantoi dengan ustaz pon" Seloroh Ubaid.

Jadi dengan penjelasan itu aku pun berasa lebih yakin untuk melakukan jenayah fly yang pertama kali dalam sejarah persekolahan. Rasa macam dah otai pulak. Tapi Mat Pet masih tak yakin, dia tak sedap hati..dia pun di SMKANT tak pernah fly (ke dah pernah? hehe)

"um, aku pikiaq dulula benda ni, tak tau lagi nak ikut hangpa ka dak, kalau jadi nanti aku habaq" jawab Mat Pet.

Akhirnya Mat Pet memang taknak ikut kami. Aku dan Ubaid dengan penuh rasa konfiden terus ambil bas pergi ke Klang dan beli tiket untuk balik ke Penang naik bas.

Tapi, perjalanan kami ke Penang memang jauh dari lancar. Aku dan Ubaid hampir-hampir ketinggalan bas di Klang. Sekali lagi kami kami ketinggalan bas di Perak semasa berhenti untuk Solat Maghrib. Jenuh kami berlari menjerit-jerit suruh bas berhenti di atas jalanraya, nasib baik driver perasan dan berhenti, kalau tak naya ja kena tinggal kat cerok mana pun tak tau.

Alhamdulillah, akhirnya kami pun sampai juga di Pulau Pinang, aku dapat jumpa famili aku, dapat duit RM 500 (wohoo) dan Ubaid..aku tak tau dia buat apa di pulau tapi aku harap berbaloi dengan risiko yang telah diambil.

Tapi malang sungguh, malam sebelum kami balik ke KISAS ustaz Kamal Mahdi buat spot-check di surau. Nampaknya tuah Ubaid berkahir di sini, tak sempat aku nak merasa. Maka kantoilah kami dan kami berdua serta beberapa lagi pelajar lain yang fly diumumkan nama di perhimpunan pagi di dewan terbuka. Nasib baik bukan di dewan besar kalau tidak lagi malu woo.

Setelah kami semua berkumpul seperti PATI yang kantoi dengan imigresen, Ustaz Kamal pun datang dan berkata,

"Hah, siape nak bagi penjelasan dulu?"


Aku pun pandang ke kiri dan ke kanan, aku pandang Ubaid, dia pandang aku balik, takde sape nak mula dulu jadi aku pun pergilah ke depan menghadap Ustaz Kamal kerana aku rasa aku ada alasan yang sangat baik dan masa tu aku belum kenal lagi stail Ustaz Kamal.

Aku pun mula membuka mulut.."saya...."

PAAAANNNNNNGGGGG! Satu pelempang hinggap di muka aku...I never see that coming! berpinar-pinar otak aku...Kebetulan kawan-kawan sekelas aku lalu  di tepi dewan untuk pergi ke makmal fizik dan mereka pun nampaklah pelempang epik Ustaz Kamal singgah di pipi aku..Epic Fail. Maka terciptalah rekod pelajar paling junior dan paling awal kena lempang dengan Ustaz Kamal...iaitu aku.

" Adeh...saya minta maaf ustaz, lain kali saya tak buat lagi"..nada sesal aku..

"Kamu ni, kan saya dah cakap jangan balik haritu,kenapa degil sangat?" lalu di menuding jari ke arah Ubaid. " Kamu mari sini!".

"Saya minta maaf ustaz" kata Ubaid sambil membuka kaca mata setelah melihat apa yang menimpa aku..Pelempang yang sama juga hinggap di muka  dia..samalah juga dengan orang lain.

Itulah kali pertama dan terakhir aku fly..dan kali terakhir bagi Ubaid.Selepas itu kami berjumpa dengan Mat pet di asrama,

" Fuh, nasib baik aku tak ikut fly sekali dengan hangpa" dan kami pun sama-sama ketawa...

Bulan 7 tahun yang sama...aku dan Ubaid telah terpilih manjadi pengawas dan Mat Pet pula menjadi ketua batch semasa kami tingkatan lima.

tu cerita 6 tahun dulu...

Sekarang..

Ubaid telah pun berbahagia bersama isterinya dan sedang menuntut dalam jurusan Ilmu Wahyu di UIA...

Photo credit to Hafiz Pauzi.

Mat Pet juga sudah berbahagia bersama isterinya Nor Zyla yang juga merupakan kawan sekelas di SMKANT dulu. Dia sekarang sedang menuntut dalam jurusan Sains Politik di USM Pulau Pinang.

 Photo Credit to Azree Jawa



Aku....

masih lagi solo, dan sedang berusaha memorize fakta-fakta perubatan demi masa depan diri keluarga dan ummah..




Sesungguhnya pengalaman suka dan duka,
Yang kita lalui bersama,
Mengeratkan lagi ukhuwah sesama kita,
Moga persahabatan ini lestari selamanya...

Sunday, June 6, 2010

Wallpaper?



Cubaan pertama membuat wallpaper. Masih belum cekap dalam skill post-processing.

Sebarang pendapat dan feedback amat dihargai :)

Thursday, May 20, 2010

Manisnya Cinta





 Manisnya cinta,
Tidak akan kurasa,
Sekadar mimpi cuma,
Dan perit di jiwa,

Yang tinggal putus asa,
Yang tinggal hanya tiada.


~1145,saat datang rindu kala musim peperiksaan.~


Tuesday, April 27, 2010

Not A Terrorist !



I am a DOCTOR, not a terrorist!

I am a PHOTOGRAPHER, not a terrorist!

I am a PARAMEDIC, not a terrorist!

I am a CHILD, not a terrorist!

I am a HUMANITARIAN AID, not a terrorist!

I am a JOURNALIST, not a terrorist!

I am a MUSLIM and I AM NOT A TERRORIST!


Kill me and call it "Collateral Damage",

Imprison me and call it "Security Measure"

Exile my people en masse and call it "New Middle East"

Rob my resources, Invade my land, Alter my leadership and call it "Spreading Democracy"

"Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind" = George Orwell
 

p/s: Semoga semua berjaya dalam exam InsyaAllah..All the best!

http://l4gkaherah.blogspot.com/
http://photographernotaterrorist.org/

Monday, April 5, 2010

They Will Answer !


 
By the sky containing great stars 
And by the Promised Day
And [by] the witness and what is witnessed
Cursed be the Companions of the Pit
The fire well stocked with fuel
When they were seated right beside it witnessing what they did to the believers.
The only reason they punished them was because they believed in Allah, the Almighty, the All-Praiseworthy. 
(Al Buruj : 1-8)


They will answer for their crimes!
They will be hold responsible for their atrocities!
They will pay for their evils!
They will fall for their transgressions!
They will suffer for their  sins!

Because God is the most Just!
And when justice comes with fire,
They will burn while their heads roll!

credit to http://www.collateralmurder.com/

Sunday, April 4, 2010

The Flesh Eater




 This post is originally published in The Zikr (Weekly newsletter by PERUBATAN) in April 2008. Written by me and edited by beloved Dr Izwan Kamal Tan. Just a repost for us to ponder and wonder.

 Our tongue and mouth are two of many wondrous gifts bestowed on us by Allah. With them we can converse, eat, breathe, taste, and have pleasure. With them also we can do many good deeds such as reading the Quran, zikr, giving tazkirah, reminding people about Allah.

And with them we can also do many sinful things like lying, scolding, slandering, gossiping and etc. To put it short their use can affect us greatly, thus we must be very careful as how we use those two gifts.

Unfortunately, many people use them the wrong way. The highlight of this is talking behind people. A lot of people find it easier to criticize someone behind them than having a face-to-face talk without knowing that this might rattle the very foundation of ukhwah.

Behind people they can talk freely, without facing any consequences for their words and more importantly the wrath of the person in question. This can result in false assumption, addition of deceiving facts, and bad impression. Remember that Islam is a religion that emphasizes on truthful words, facts and proof.

A lot of us end up propagating rumors, lies and deceit. Suddenly people stop talking for no reason, conflicts surface, husbands and wives separate, friends detest each other, and nations go to war, all because of false information.

“O you who have believed, if there comes to you a disobedient one with information, investigate, lest you harm a people out of ignorance and become, over what you have done, regretful” (Al-Hujuraat-6)

Even if the story is true, it is of no use and wasteful to just criticize behind people and not in front of them. A lot of us say “Even if I tell him he would never listen, just wasting my breath”. This is absolutely WRONG! If the saying goes ‘Mencurah air ke daun keladi’, then this is no less than pouring fresh water in the sewer or toilet.

And after that we still keep talking and talking without any action, just like a spiral of shame. Whether he listens or not is of no importance, what counts are our own choices and we do our job Lillahi Taala provided with considerate and careful approach.

When we talk about ‘considerate and careful approach’, hikmah is not like soft words and soft voice but hikmah is the necessary way to make the person truly understand. Some people need it hard, and some need it soft. Some need a blow on the back and some only need a word on a piece of paper. To put it short it depends on people.

“Woe to every scorner and mocker” (Al-Humazah-1)

As for the person who had been criticized, he must accept it with an open heart, take it positively and try to change. Let go of our ego. Nobody is perfect. If we want to get angry of the critics, we must remember of their deeds to us, how they manage to tolerate us up until now, it is for our own good and for the sake of Allah and Ukhwah Islamiah.

Critics show that people still care about us, and they want us to be a good person. If people give up on us, we will be left alone and people don’t care anymore with what we do. We would end up walking this road all alone without guidance.

All because we are too self-absorbed and “perfect” to accept a critic and we don’t want to change. In truth, it is really hard to make all people satisfied with our actions. The important thing is that we show some changes, be a better person from day to day.

We criticize because we care; we want goodness from our critics. But what good comes from talking behind people’s backs? Every day we talk about ukhwah, but no ukhwah will be whole if we still cannot be sincere and truthful in our words towards our friends (bissorohah).

Do not give up on our friends. There is no doubt to just continue giving advice and criticism as this is a part of our responsibility. Never talk behind people’s backs and the worst, slandering. If a rumor comes around, investigate first before believing because such is the way of the righteous.

            Lastly, this article is not directed to any particular person. It is for us all to think and see. If my words are too harsh, then accept my sincerest apologies from the deepest gaping void of my heart. Wassalam.

Wednesday, March 24, 2010

A Year Older..And None The Wiser



Peristiwa 1

Ketika mengiringi adik yang baru lahir dari operation theater ke ke neonatal ward...adik yang nombor lima (darjah lima) ikut sekali.. Semasa dalam lif, jururawat yang mengiringi aku bertanya,

Nurse:Tahniah, ni anak encik yang nombor dua ke?

Aku: ????

Peristiwa 2

Oleh sebab ayah aku sibuk jadi aku terpaksa menggantikan ayah aku menghadiri menyuarat PIBG sekolah adik aku..jadi lepas parking motor aku depan sekolah aku pun nak masuklah tapi kena tahan pula dengan guru besar.

Guru Besar: Encik ni datang nak ambil anak balik ke?

Aku:????

Peristiwa 3

Hobi aku di Malaysia waktu malam ialah bawa adik-adik aku makan char koey teow di Pokok Sena. Satu malam tu aku datang seorang diri jadi makcik tauke tu pun pelikla dan tanya aku 

Makcik Koey Teow: Aik abang, datang sorang je malam ni.. tak bawa anak ke?

Aku:????

Peristiwa 4

Setiap kali jumpa dengan rakan-rakan lama yang memang dah lama gila tak jumpa...soalan klise yang wajib ditanya ialah

" Hang bila nak menikah?"

Jadi jawapan klise jugalah yang keluar...

"Sapalah yang nak kat aku ni...."


Badan makin tua..harap-harap dada makin berisi dengan ilmu, akal makin bijak, perangai makin matang, ibadah makin banyak, lemak makin kurang, sahabat makin ramai..

Supaya apabila nyawa terpisah dari jasad...adalah sebab aku boleh tersenyum..dan adalah sebab orang di sekeliling aku menangisi pemergian aku...

Everyday I grow nearer to my demise....have I made my mark on this world? or am I another soul to be damned? broken and forgotten? Gone with the wind...

There are a lot more to be done and achieved..

And I certainly want to be wiser.

Wednesday, March 10, 2010

Pesanan Dr Baihaqi Azraii



Semasa kepulangan saya ke Malaysia tempoh hari, saya berpeluang bertemu dengan Dr Baihaqi Azraii. Beliau adalah seorang senior yg menuntut di Universiti Ain Shams dan telah mendapat ijazah kedoktorannya pada tahun 2007. Kini beliau bekerja di Hospital Kuala Lumpur dan akan menamatkan housemanship nya pada bulan 11 ini. Jika dahulu saya pernah menemuramah Dr Farah Yasmin tentang pengalamannya bekerja di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia, kali ini kita berkongsi maklumat pula dengan seorang doktor yang bekerja di Hospital Kementerian Kesihatan Malaysia.

Ternyata pertemuan kami di Starbucks KL sentral penuh dengan pesanan dan perkongsian yang berfaedah. Kebetulan beliau bercuti pada hari itu. Berikut adalah beberapa pesanan beliau. Perlu diingatkan yang ini adalah rumusan saya sendiri dan bukan 'direct quotation' daripada beliau, kerana saya tidak menyalin, dan tidak merekod perbualan ini. Ini hanya perkongsian santai antara seorang abang dan adik, mentor dan mentee, doktor dan pelajar perubatan.

Bekerja di hospital kementerian lebih mencabar dan lebih memenatkan. Perkara ini juga dipersetuji Dr Nasri (U Cairo, grad 2004) Seolah-olah ia adalah pusingan 360 darjah daripada apa yang dikongsi oleh Dr Farah Yasmin. 
  • Masa oncall yang lebih panjang- Kadang-kadang lebih 48 jam. Apa yang digazetkan oleh KKM baru-baru ini tidak digunapakai, oleh sebab doktor memang tidak cukup dan pesakit terlalu ramai. Purata setiap hari adalah 30 pesakit selalunya, malah pernah mencapai 60 pesakit tapi ini jarang berlaku, mungkin setahun sekali.
  • Specialist yang lebih kasar dan ganas. Perkataan bodoh dan celaka sudah menjadi kebiasaan. Dihalau dari O.T. Ditukar dengan houseman lain sewaktu masa bertugas.Tekanan emosi lebih berat. perlu mempunyai daya ketahanan emosi yang kuat. Bukan semua specialist seperti ini,kebanyakan. ada juga yang baik-baik.

Masa housemanship ialah masa bekerja dan bukan masa untuk belajar. Segala fakta mesti sudah tersimpan di dalam kepala, sebarang kesilapan tidak akan ditoleransi lagi. Sebab itu pelajar perubatan  tidak dibenarkan menggunakan gelaran Doktor kerana doktor tidak dibenarkan melakukan kesilapan tetapi pelajar perubatan dibenarkan sebagai salah satu proses dan teknik pembelajaran..Hence D.O.C.T.O.R= Do Only Correct Things Otherwise Resign.

Attachment adalah penting untuk pendedahan awal. Pekeliling KKM 16/2008 menyatakan bahawa pelajar perubatan luar negara tidak dibenarkan menyentuh pesakit langsung. Perkara yang sama juga dinyatakan oleh Pengarah Hospital Sultanah Bahiyah semasa saya berjumpa dengan beliau tempoh hari. Untuk maklumat lanjut boleh rujuk pekeliling itu. tetapi undang-undang ini masih fleksibel, anda doktor bertugas yakin dengan anda anda boleh melakukan kerja-kerja yang dilakukan oleh jururawat seperti mengambil darah dan sebagainya.

Sebagaimana perangai kita semasa di universiti, begitu jugalah sikap kita  semasa bekerja nanti. Masuk kelas lambat, suka ponteng kelas, malas study, nervous, tidak yakin, ego, mulut celupar, begitu jugalah kita apabila bekerja nanti. Masuk kerja lambat, ponteng kerja, malas review case, abandon patient, gugup, berlagak pandai, ego, mulut celupar juga. Pendek kata, kita perlu berubah dari SEKARANG jika mahu menjadi seorang doktor yang baik.

Semasa housemanship nanti, oleh kerana masa yang suntuk dan pelajar yang ramai kita akan diberi pilihan samada hendak mengambil Anaesthesia Department atau Accident and Emergency Department. Nasihat beliau adalah ambil A&E kerana department ini lebih mencabar dan memberi kita peluang untuk menggunakan ilmu kita secara optimum.

Kita di sini sering dimomokkan dengan doktor perempuan yang tidak laku. Itu kurang tepat sebaliknya perkataan yang lebih tepat ialah jual mahal. Doktor umur 28 pun ada orang masuk meminang tetapi kerana mengutamakan kerjaya dia menolak dengan alasan mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat master dahulu. Sedar-sedar apabila dah mendapat master umur sudah lanjut dan saham sudah jatuh. Jadi apabila dilihat di sini bukanlah saham doktor perempuan itu rendah tetapi bergantung kepada sikap sendiri.Perlu diingatkan hujah ini tidak boleh digunapakai di medical school. Jadi jangan salahkan mereka jika mereka menolak lamaran anda sekarang. Tunggu selesai graduasi cubalah sekali lagi.

Doktor- doktor dari Indonesia, Rusia dan Mesir sering menjadi mangsa 'lowered expectations' semasa bekerja. Bagi Dr Baihaqi orang yang berkata begitu sebenarnya masih belum bertemu atau bekerja dengan doktor-doktor ini. Beliau ada rakan sekerja produk Rusia dan Indonesia  dan bagi beliau mereka adalah antara doktor terbaik yang beliau pernah jumpa. Otak mereka ligat dan kreatif, mungkin ini adalah kesan pembelajaran mereka yang tidak terlalu stress dan menekan. nasihat Dr Zuhdi pula ialah "it does not matter where you graduated from, what matters is your ATTITUDE'.

Itu sahajalah yang saya dapat kongsikan di sini., ada lagi yang lain dan saya akan tambah lagi.Sebarang kesilapan pada artikel ini harap ditegur untuk diperbetulkan. Akhir kata beliau mengucapkan salam kepada semua dan berharap kita semua akan study bersungguh-sungguh dan menjadi doktor yang cemerlang.

 

Tuesday, February 9, 2010

Mengubah Dan Berubah


Peristiwa 1

Aliff sedang leka menonton movie di rumah kawan baiknya Bazli sedangkan peperiksaan sudah semakin hampir. Bazli sangat risau dengan sahabatnya, dan dia mula rasa terganggu kerana movie yang ditonton itu di biliknya. Ketika itu mereka berdua sahaja dalam bilik. Orang lain pun sibuk study tak keluar-keluar dari bilik.Yela, kalau nak tonton pun tontonlah di rumah sendiri ye dak? Bazli pun nak study juga. Setelah menarik nafas seketika di pun mula mencari idea bagaimana hendak menegur Aliff , lalu dia pun membuka mulut,

" Ni Aliff cuba ko berenti jap tengok movie tu dan dengar apa aku nak cakap kejap". Maka Aliff pun mem"pause"kan movie Chippendales yang ditontonnya dan matanya terkebil-kebil memandang muka Bazli.

" Ko dengar sini baik-baik, ko tahu kan exam dah dekat yang ko tak study tu kenape? aku bleh respek orang yang study rajin gila babas tapi takde rezeki nak lulus, sekurang-kurangnya dia telah berusaha sedaya upaya dia..tapi kalau orang tu kantoi exam sebab tak usaha langsung memang padan dengan muka dia. Ko tahu apa perkataan selayaknya terhadap orang-orang macam tu?

Aliff menggeleng kepala..dia tahu itu soalan retorik dan dia mula sudah tak senang duduk.

"Meh aku nak gitau kat ko. perkataan selayaknya ialah SAMPAH!!! Ko tau sampah dalam tong sampah tu? Tula selayaknya bagi orang yang malas berusaha ni!."

Pendek sahaja teguran itu tapi sudah dapat menggoncang hati Aliff. Maka dia pun tanpa berlengah lagi dengan hati panas terus keluar dari bilik Bazli dan pulang kerumah. Aliff hanya memerhatikan sahaja. Di rumah, hatinya masih membara memikirkankata-kata sahabatnya. Selama seminggu juga dia terasa hati tak mahu bersua muka dengan Bazli. Tetapi setelah seminggu dia terasa hati dia mula rindu akan sahabatnya, teringat Bazli yang memberi nasihat daripada dahulu tanpa jemu, yang tidak lokek ilmu sanggup buat kelas khas untuk dia seorang yang agak bengap dalam Biochemistry. Aliff insaf, dia pun kembali bermaaf-maafan dengan Bazli. Bazli pun tak bajet yang sahabatnya ini boleh terasa hati sampai seminggu dan dia pun meminta maaf kerana dia telah melukakan hati Aliff tanpa sedar.

Selepas itu Aliff lebih rajin study dan Bazli sentiasa menawarkan pertolongannya andai Alff tidak faham. Berjayalah mereka berdua bersama-sama.

Peristiwa 2

Seorang senior yang risau akan kegagalan junior-juniornya. Tiba-tiba merasa peduli dan mebuat satu blog post menegur mereka-mereka yang gagal ini. Artikel itu yang perenggan pertamanya dimulai dengan ayat-ayat yang baik mula berubah kasar dan lebih kasar perenggan demi perenggan. Perkataan bangang, bodoh, dan pelbagai lagi perkataan kesat menghiasi artikel itu.

Malah, walaupun tidak disebut nama, cerita-cerita yang dia dengar dari orang berkenaan orang-orang yang gagal ini dimuatkan juga dalam artikel itu. Orang-orang yang membaca post itu pun berkata,

"Eh, ni bukan cakap pasal mamat ni ke ? , Eh ni bukan cakap pasal minah ni ke ?".

Apabila ditanya dalam komen, dia memberi jawapan,

" Aku cakap ni secara general aje, manalah aku nak pegi check kat rumah sorang-sorang diorang buat ape kat rumah".

Apabila ditegur tentang bahasanya dia menjawab,

" Takpe korang nak benci aku pun asalkan dengan sebab korang benci aku korang boleh berubah"

Thank you so much "Mr. Magnanimous"


Konklusi

Kedua-dua situasi atas menggunakan bahasa kasar, tetapi apakah perbezaannya?

Berkatalah kebenaran walaupun pahit tidak semestinya tertakluk kepada orang yang ditegur. Juga mesti tertakluk kepada orang yang menegur. Mereka yang biadap dalam menyampaikan kebenaran sebenarnya mengambil jalan sigkat. Nak biadap mudah nak berhikmah yang susah. Rasulullah s.a.w sebagai contoh terbaik pun tidak pernah mengambil jalan sigkat dalam menyampaikan risalah baginda sehingga bermandi air mata darah. Andai baginda menggunakan cara kasar menyampaikan risalah baginda adakah terbuka hati penduduk nusantara yang bersifat lemah lembut ini untuk menerima? Jadi jangan salahkan mad'3u sahaja apabila dakwah tidak diterima cuba tengok cermin perhatikan diri dahulu.Telah banyak contoh orang-orang yang menggunakan kekasaran dalam menyampaikan pendapat, nasihat, kebenaran. Lihat saja Aduka Taruna, Si Bom Petrol Facebook, dan banyak lagi..lebih banyak mudarat dari manfaat yang cuma beberapa kerat.

Memalukan dan menjatuhkan air muka mad3u di khalayak ramai? Fikirlah sendiri.

Bolehkah berubah dengan membenci orang? (Plot movie selalunya) Kalau boleh kekalkah perubahan itu? Kalau berubah betulkah niatnya? Mungkin terlalu banyak menonton movie dan mengambil House MD sebagai idola dalam contoh P.R timbullah trend tiada adab ini. Entah di mana adabnya memanggil doktor yang mengajar kita "IDIOT" dalam menegur kesilapannya. Entah di mana adabnya memaki-hamun doktor yang mengajar kita oleh sebab silap bagi 'muqarrar' untuk exam final menyebabkan kita yang rajin study gila babas ni tak boleh nak score.

Post ini bukan post excuse, post ini bukan post balas,

Post ini ialah teguran..buat diriku dan dirimu.

Monday, February 8, 2010

Terima Kasih

Diambil dari facebook Kak Aniah

Setelah hampir 5 tahun bersama ingin kuucapkan terima kasih tak terhingga :

Dr Hamdan:
Senior dari KISAS tapi kenal di Mesir. Seorang yang sentiasa tenang tapi tegas, the "zen master of calm". Banyak memberi tunjuk ajar baik dari segi ilmu perubatan dan agama. Sepakan bola beliau sangat kencang sehingga keeper sanggup elak bola biar masuk gol daripada tahan (antaranya saya).

Dr Akmal Huzaifah:
Orang Kelantan yang cakapnya mendalam maksud. Blog beliau penuh sastera berserta dengan gambar-gambar mengujakan hasil pengembaraan. Boleh dilayari di http://petaijeruk.blogspot.com

Dr Husmar Israq:
Senior yang sangat ramah, sangat ambil berat perihal saudara dan sangat menjaga adab. Tahniah atas pernikahannya dengan Dr Naimah Zakaria baru-baru ini. Semoga menjadi suami dan doktor yang cemerlang.

Dr Iqbal Munawwir:
Senior dari KISAS juga, yang tak pernah lokek dengan ilmu, setiap pertanyaan dijawab dengan jelas dan tuntas. Buku didakap dan dibaca di mana-mana hatta di dapur. Pandai memasak dan sangat merendah diri. Kalau buat kenduri-kendara beliaulah penasihatnya.

Dr Dzul Hizami:
Senior dari KISAS yang pantas dan cemerlang, rajin jogging di pagi jumaat dan hebat dalam sukan bola. Sepakan beliau juga kencang tetapi tak boleh lawan Dr Hamdan.

Dr Izwan Kamal:
Senior paling beretika dan kemas dalam pemakaian dan sangat berpengetahuan dalam 'popular culture'. Saya suka dengan koleksi Gundam dan 'action figure' miliknya.

Dr Abdul Kadir:
Tenang tetapi tegas. Walaupun buat hati jauh beribu batu tapi semangatnya tetap kental. Blog beliau boleh dilayari di drkadir.blogspot.com

Dr Munir:
Senior dari Pulau Pinang. Bahasa arab beliau sangat fasih.Selalu main futsal bersama- sama. Sudah balik penang nanti bolehlah kita sama-sama pekena Nasi Kandaq Subaidah. :)

Dr Firdaus:
Juga senior yang rajin turun padang bermain futsal bersama-sama. Bahasa arab juga sangat fasih dek 4 tahun tidak kembali ke Malaysia.

Dr Aniah Azmi:
Isteri Ustaz Fauwaz. sangat peramah. Walaupun sibuk tetapi dapat menjalankan tugas seorang isteri dan pelajar perubatan dengan cemerlang. Bahagia sungguh Ustaz Fauwaz :).

Dr Daing:
Senior yang sangat peramah. terima kasih kerana 'proof-read' buku Syifa edisi pertama.

Dr Asma:
Isteri kepada Dr Syazwan Nordin. Kedah mai. Tahniah atas kelahiran anak perempuan beliau tahun lepas.

Dr Zawil, Dr Faaiqah dan Dr Adlina: Walaupun tak berapa kenal tapi kejayaan kalian telah memberi semangat pada diri ini

And last but not least




Ustaz Fauwaz:
Ustaz yang paling cool, peramah, dan baik hati yang pernah kujumpa di Mesir. Ustaz yang paling rapat dengan Gen 5. Bersusah payah mengadakan kelas untuk pelajar perubatan yang dahagakan ilmu agama. Terima kasih yang tak terhingga kami ucapkan. Seronok dapat main bola dengan ustaz. Andai ada rezeki boleh bermain lagi :)


Ustaz Salman Abdul Rahman:
Akhi yang banyak mengajarku erti dakwah dan perjuangan. Terima kasih atas bimbingan yang diberi selama ini.

Kepada akhi2 ku ini..Kudoakan agar.

Semoga menjadi doktor dan ustaz yang cemerlang,
Semoga dikurniakan anak yang ramai,
Semoga dipermudahkan jodoh,
Semoga terus kekal istiqamah dengan idealisma yang diperoleh.
Semoga sentiasa di dalam redha-Nya

Hanya ini sahajalah yang mampu kucoretkan untuk menggambarkan terima kasih dan penghargaan buat mereka yang telah berjasa untukku. Andai tidak sempat bertemu lagi izinkanku mengucapkan jutaan terima kasih dan ampun maaf dipohon andai selama ini terkasar bahasa dan dan tidak beradab dengan kalian.

"From the deepest gaping void of my heart...thank you"

Tuesday, February 2, 2010

Sebuah Kelahiran


Ahmad Wafi Najhan Bin Ahmad Shukri

25 Januari 2010

Semoga menjadi anak yang soleh,
Semoga menjadi mukmin sejati,
Semoga menjadi pejuang pembela Islam,
Semoga menjadi hamba Allah dalam setiap erti kata.

Ya Allah,
Berkatilah anak ini,
Dan lindungilah dia dari godaan syaitan.

Semoga aku juga dapat menjadi abang,
Yang dapat memberi contoh dan semangat yang baik buat adik-adikku.

Amin Ya Rabbal Alamin



Wednesday, January 20, 2010

Mereka Yang Rugi..


Rugilah mereka..
Yang melacurkan agama, untuk kepentingan 'dunia',
Yang bergantung kepada kekurang ajaran dalam menyampaikan 'kebenaran',
Yang sentiasa biadap dalam menyeru kepada 'adab',
Yang sentiasa kesat dalam menyampaikan 'nasihat',
Yang menghunus belati tapi ingin 'menyentuh hati'
Yang buta mata hati tapi ingin 'peduli',
Yang mulut banyak musibat tapi ingin 'bersahabat',
Yang pincang diri tapi merasa layak 'dihormati',
Yang walau sesama Islam tapi masih tegar 'berdendam',
Yang tidak mahu berubah tapi ingin ada 'maruah',

Bahasa itu adab, apa yang datang dari hati akan sampai ke hati,

Peringatan buat diriku dan dirimu,

Jangan jadi orang yang RUGI..

Pokok Sena 1357