Tahun 2003, baru sebulan berpindah ke KISAS. Kebetulan masa tu ada cuti kelahiran Sultan Selangor jadi satu selangor cuti selama tiga hari, campur hari Sabtu dan Ahad. Jadi aku rasa macam sangat-sangat nak balik ke Pulau Pinang. Selalunya cuti 3 hari aku tak pernah balik tapi kali ini UITM nak bagi hadiah RM 500 kerana cemerlang dalam perperiksaan PMR. Jumlah itu merupakan nilai yang amat banyak bagi aku masa tu jadi aku pun berpakatlah dengan dua orang lagi kawan aku iaitu Ahmad Hafiz (Mat Pet) dan Ubaid untuk berjumpa dengan Ustaz Kamal Mahdi nak minta izin balik ke Pulau Pinang. Aku kenal Ubaid semasa kem kecemerlangan PMR di Pulau Pinang, Matpet pula aku kenal sejak dari tingkatan 1 di SMKANT. Kami semua berjumpa kembali di KISAS selepas PMR. Dunia ni kecik betul. Berbalik kepada cerita tadi. kami pun berjumpa dengan warden selepas solat Jumaat nak minta izin balik tapi malangnya permintaan kami ditolak dan sebarang alasan dan pujuk rayu langsung tak dilayan .Maka pulanglah ka...
Aku mencintai Hujan itu Turunnya suci bersinar Segar menimpa jasad Menggamit memori Renungan hati Tenang dalam diri Ku melangkah Meredah rintikan Kabus pandangan Angin sejuk berhembus Selembut belaian Membuka hati Sedari rahmat Ilahi Turunnya hujan Menyingkap kesucian Pada debu dan kotor Tiada lagi asap hitam Tebal menyumbat paru Menyingkap kenangan Muhasabah abid pada Tuhan Aku berjalan Di dalam hujan Lalu aku dongak Memandang awan Betapa aku sedari Hujan itu aku cintai... Mac 2009, Kaherah, 0150
Situasi Mesir Belajar perubatan..dalam kuliah bahasa arab..tetapi buku dan ujian dalam bahasa inggeris. Pelik..kenapa buku bahasa Inggeris tapi dalam kuliah belajar dengan bahasa arab? Bukankan itu akan menyusahkan pelajar? Kemudian barulah tahu..bahawa majoriti pelajar-pelajar arab tidak menguasai bahasa Inggeris dengan baik. Pernah seorang senior bertanya kepada pensyarah.."Why dont you teach medicine in English?".Dan pensyarah itu menjawab.."Ooo, I cannot do that, If I teach in English, the students will die!". Sudah menjadi resam, pensyarah yang menggunakan banyak bahasa inggeris akan diboikot, maka dewan yang disediakan untuk 300 orang cuma ada 3 orang sahaja yang hadir, sedangkan dewan kuliah lain sesak macam tin sardin. Maka saya yang tidak mahir berbahasa arab ini terkial-kial memahami. Nasib baik buku teks dalam bahasa inggeris, yang dikarang sendiri oleh doktor universiti..jadi apa yg diceritakan di hadapan tidak banyak bezan...
Comments